Racen over het nieuwe GP circuit van Zandvoort

Het is zondag 1 maart 2020, het is vroeg; veel te vroeg als je het mij vraagt. Zondagochtend is zo’n beetje een van de weinige momenten die ik, normaal gesproken, voor mijzelf heb en dus graag gebruik om een beetje uit te slapen. Vandaag niet. 

Ondanks dat het nog vroeg was, was ik al wakker voordat de wekker afging. Hoe laat? 07:00 uur o.i.d. Ik moet namelijk nog even mijn beste maatje, Yago, uitlaten.. Hij lijkt namelijk een hele week te wachten op de zondagmorgen. We wandelen dan uitgebreid en hij heeft dan maar oog voor een ding! Juist,…. de bal. Ik zou het niet graag willen overslaan en ik gun het mijn vrouw en kinderen ook niet om de rest van de dag met een geflipte ADHD hond op gezadeld te zitten.

Vandaag moest ik dus vroeg uit de veren voor de zaak en hoewel het een drukke dag wordt, is het gelukkig niet heel vervelend. Na de wandeling met Yago spring ik dan ook in in mijn straatlegale Volvo.  

Niet heel lang geleden las ik nog in dit Artikel dat ik dus een van de engeltjes onder de bestuurders ben. Fijn, maar daar dacht oom agent laatst wel anders over, toen hij me met een Rood LED verlicht bordje vriendelijk verzocht te volgen. Een engeltje op mijn schouder had ik wel, want ik en mijn Volvo kwamen er ongeschonden vanaf. Het weerhield me er dan ook niet van om vanochtend lekker door te rijden op weg naar de zaak.

Daar had ik afgesproken met Frank van Gasteren; één van onze Race Academy instructeurs en inmiddels goeie vriend. Niet veel later komt de blauwe kampeerbus met trailer al aangereden. Achter het stuur van de zelf verbouwde bus zit Frank zijn grootste fan, zijn vader en daarnaast zijn moeder, minstens z’n even grote fan.

Achter de camper op de trailer staat Frank zijn “weapon of choice”, de BMW E30. Hiermee rijdt hij al een aantal jaar in de BMW E30 CUP van het Dutch National Racing Team (DNRT); een bijzonder toegankelijk en spannende cup met ongeveer 6 races per jaar. Elk moment dat hij kan pakken om te trainen brengt hem dichterbij een goed resultaat. 

IMG_5766

Trackday

Naast SimRacen, racet hij natuurlijk het liefst voor het echie. De beste mogelijkheid hiervoor is tijdens een “TrackDay”, deze worden georganiseerd door partijen als Driving Fun, zie ook  hun uitgebreide “TrackDay” kalender. Op deze dagen worden circuits opengesteld voor alle merken auto’s en coureurs. Je kan dus onder beperkte voorwaarden al het circuit op. Voor bezoekers is de toegang gratis en in vrijwel alle gevallen is zelfs de pitstraat gedurende de gehele dag toegankelijk voor publiek.

Er rijdt van alles op zo’n dag; van Super Cars tot GT3 monsters, hobby racewagens & coureurs tot cup rijders die trainen. Sommige coureurs nemen ook gasten mee voor een rondje over het circuit, meestal wel tegen betaling. Autoracen is en blijft immers een dure hobby.

Verder maken ook goede doelen gebruik van deze dagen om mensen een onvergetelijke dag te bezorgen. Je kunt dus letterlijk tussen het race geweld door wandelen en je ogen uitkijken, om je daarna rustig naar de pit muur te verplaatsen; als een echte Teambaas, om vanaf daar de “battles” op de “track” te aanschouwen en te beoordelen! 

Het mag duidelijk zijn….. vandaag is het “TrackDay” op Zandvoort. En niet zomaar een; het is een bijzondere dag, want we hebben deze keer 14 race liefhebbers de gelegenheid geboden om samen met Frank over het circuit heen te razen. Er is gretig gebruik van gemaakt, want de 14 time slots van 15 minuten die we beschikbaar hebben kunnen maken, waren binnen een week weg. Logisch, want het is een bijzondere ervaring om naast een echte coureur over het circuit te knallen. Maar nog veel belangrijker is, dat het circuit net 3 dagen open is na de verbouwing.

Het circuit van Zandvoort testen

Over nog geen 7 weken strijkt, na bijna 40 jaar afwezigheid, het hele F1 circus neer om met de hypermoderne formule 1 wagens ditzelfde asfalt aan te vallen. En wij mogen dat vandaag doen, nog voordat Max Verstappen en onze andere helden dat mogen doen. 

Wij ervaren vandaag als een van de eerste de nieuwe aanpassingen. Van de verlengde pitlane die uitkomt na de Tarzanbocht (1) i.p.v . ervoor, de aan de binnenzijde verbrede Hans Ernstbocht (bochtencombinatie 10 en 11) waar we in potentie inhaalmomenten kunnen verwachten, tot aan de verlengde en vierkante (34%) Hugenholtzbocht (3) en natuurlijk niet te vergeten de Kumho (12)- en Arie Luyendykbocht (13). Deze bocht is de laatste voor het rechte stuk, die een helling van bijna 32 graden heeft en waar in theorie nu meerdere lijnen mogelijk zijn.

Een uitstekende race dag op het circuit van zandvoort

We staan te trappelen en hebben er zin in! Ik moet eerst nog wat klanten verwelkomen en vermaken op RacingHub. Frank neemt alvast de mobiele “rig”, onze “playseat” en scherm mee. Deze bouwen we op in onze pit box en zo kunnen de gasten en bezoekers tussen de bedrijven een Lap Time Challenge op rijden, mooie promotie voor ons!

Als ik rond het middaguur in Zandvoort aankom, blaast storm Dennis zijn laatste adem uit tegen de kust. De donkere wolken worden snel weg geblazen en af en toe prikt de zon door het wolkendek heen. Hoewel nog guur, is het een uitstekende race dag. Het is druk in het paddock; heel veel mensen zijn blijkbaar benieuwd en dat voel je aan de “vibe”. Die is altijd bijzonder, maar vandaag is die extra speciaal. Wat als eerste opvalt, is dat het asfalt er misschien klaar voor is, maar de rest van het circuit van Zandvoort lijkt nog één grote bouwval. Overal staan nog machines, tribunes die nog opgebouwd moeten worden, graafwerkzaamheden die nog in volle gang zijn en het grootste gedeelte achter de pitstraat is ook nog afgesloten i.v.m. de verbouwing. Het is maar moeilijk voor te stellen dat het over een ruime 7 weken helemaal af moet en kan zijn. Sowieso is het moeilijk voor te stellen dat het hele circus + alle verwachte toeschouwers, gedurende het weekend, maar liefst 200.000 man, zich hier tussen de duinen ophoudt dat weekend.

Als ik aankom is Frank natuurlijk al helemaal los en in zijn element. Hij heeft de eerste gasten al meegenomen en één voor één komen ze nog enthousiaster uit de auto dan ze er in gingen. 

Tussen alle rode vlaggen door, blijven we prima op schema en is iedereen in de gelegenheid om naast in out- & inlap, minimaal 2 vliegende rondes over het circuit van Zandvoort te ervaren naast Frank.

Ik help Fred, de vader van Frank, af en toe met het insnoeren van de meerijders. Geef de “FastLane” vrij aan Frank zodat hij veilig kan vertrekken en zijn volgende “lap attack” kan aanvangen.

 

Bijzonder; hoe toegankelijk zo’n event op het circuit van Zandvoort eigenlijk is, hoeveel mensen tijd en geld in deze hobby steken. Ik hoop ondertussen dat de electrificatie ontwikkelingen op automotive gebied, deze bijzondere energie niet zal degraderen tot nostalgische momenten uit het verleden. Net als bij Racinghub vliegt de tijd voorbij, langzaam loopt de pitstraat leeg en blijven de laatste coureurs over.

Terwijl “Trackday” wagens op de trailers worden getakeld, de pit boxen worden leeggeruimd en de zon langzaam onder gaat, raast er na het officieel sluiten van de track nog een exclusieve Audi DTM over de track. 

Even gaat er een gevoel van onrecht door mijn hoofd: “Waarom mag deze coureur alleen de track op!” Maar na 1 passage langs de pit muur snap ik het, wat een geluid, wat een snelheid! Dat was nooit goed gekomen tussen het “Trackday” verkeer door!!! Next LEVEL sh*t, supervet …..

 

Wij ruimen onze pit box leeg en keren terug naar Utrecht om het promo materiaal terug te brengen naar RacingHub. Ik praat nog even na met Frank voor we vertrekken. We houden beiden hetzelfde gevoel aan de dag over als onze gasten: “Dit smaakt naar meer”. We spreken dan ook af dat we in mei dit jaar,  een dergelijk event nog een keer gaan organiseren. Een mooie dag en het besef dat het race seizoen weer is begonnen! Ondertussen verdwijnt het circuit van Zandvoort langzaam in mijn achteruitkijkspiegel en realiseer ik me dat ik over 7 weken alweer terug ben. Dan knallen de F1 bolides van 2020, de grote jongens, over het circuit. Ik kan niet wachten!

Was je een van onze gasten en heb je ook een toffe dag gehad, laat even weten in een reactie hieronder. Mocht je nog foto’s hebben gemaakt zou het tof zijn als je die tevens wilt posten.

Oh en mocht je race aspiraties hebben! Autoblog heeft nog wel een goed advies voor een Trackday auto onder de 10 mille. Maar misschien kun je het dan toch beter houden bij een abonnement of strippenkaart van RacingHub. Dan kun je elke week een andere auto rijden! 😉

Renzo out! CU on the track or @theHub

Wagens op het circuit van Zandvoort

Ben je na het lezen van deze Blog ook enthousiast geraakt en wenste je eigenlijk dat je erbij aanwezig had kunnen zijn …. Niet getreurd, het is de bedoeling om in mei nog zo’n “TrackDay” te organiseren. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, onderaan deze pagina, om op de hoogte te blijven en ontvang meteen 10% korting op je volgende reservering bij RacingHub.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Nieuwsgierig naar wat deze nieuwe E-sport in de toekomst nog meer brengt? Meld je aan en ontvang 1x per maand het laatste nieuws met updates over de events, competities, activiteiten en kortingsacties bij RacingHub en natuurlijk de laatste ontwikkelingen in de (sim)race wereld. Schrijf je nu in en ontvang 10 % korting op je volgende reservering.

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'. Cookie instellingen Accepteer cookies

Nodig vrienden uit

X
Signup to start sharing your link
Signup