“Sinds de opening van RacingHub is een van onze doelen altijd geweest om Sim racing tot de ware e-sport te maken, die het verdient te zijn en leden tot ware coureurs op te leiden. Om dat mogelijk te maken hebben wij het geluk om Frank en Toon van GTHQ bij ons op de club welkom te mogen heten; 2 getalenteerde (sim)coureurs die regelmatig bij ons op het online circuit te vinden zijn. Aan hun de taak om de cursisten aan het eind van de avond naar huis te laten gaan met een betere laptime, dan waar ze mee begonnen.
Eerder dit jaar hebben een aantal cursisten al deelgenomen aan de Race Academy Basic waar hen de basis van het simracen is bijgebracht. Inmiddels waren zij toe aan de Race Academy Advanced, waarbij verder is ingegaan op geavanceerde rijtechnieken en onderwerpen zoals gewichtsverplaatsing, balans, rempunten, slipstreaming en inhaalmanoeuvres.
Bovendien werd uitgelegd hoe de baan te delen met andere rijders. Een van de meest frustrerende tegenslagen voor veel coureurs bij online racing is zonder enig gevoel voor zelfbehoud. Om dit tegen te gaan reden we met gesimuleerde schade die niet alleen visueel merkbaar is, maar ook invloed heeft op de performance van de auto. Zelfs wanneer de auto een zware aanvaring overleeft, dwingt dit de bestuurder naar de pitbox voor reparatie, wat ten koste gaat van de rondetijd en positie.

Genoeg reden dus om respectvol met anderen op de baan om te gaan en geduldig het juiste inhaalmoment af te wachten, in plaats van de auto roekeloos voor de ander te werpen in een poging een positie op te schuiven.

Verschillende settings zijn aangepast om de race-ervaring nog wat realistischer te maken dan normaliter gebruikelijk is bij ons op de Hub. Zo kozen we ervoor de cursisten op de baan te zetten zonder “ideale lijn” wat anders zou helpen om te bepalen hoe de bochten genomen moeten worden, waar te remmen en waar gas te geven. Hierdoor werden ze gedwongen om het circuit nog beter te leren kennen en uiteindelijk een lijn te creëren die voor hen nog beter werkt. Daarnaast hebben we gekozen voor track limits, wat het afsnijden van bochten weert en een penalty inhoudt voor degene die toch probeert op deze manier wat seconden van zijn/haar tijd af te schaven. Tenslotte kozen we ervoor om bandenslijtage aan te zetten, wat de nodige pitstops vereist en wat de rijders aanzet om zo lang mogelijk hun banden te sparen.
Tussen de kwalificaties en races door kwamen de coureurs in spe samen om van Frank en Toon les te krijgen en eventuele verbeterpunten te horen. Ook tijdens het rijden waren Frank en Toon aanwezig en deelden via de headsets, al kijkend over de schouders van de rijders, tips uit. Niet alleen werd er meerdere malen geracet, maar op de baan kregen de cursisten ook een aantal uitdagingen. In tweetallen reden ze in colonnes om te leren zonder contact dicht op elkaar de baan te delen.

Er werd de hele avond gereden op de Red Bull Ring in Oostenrijk en iedereen reed in dezelfde auto; een Porsche Cayman GT4. Om een basis te leggen reden de deelnemers eerst een benchmark rondetijd, om van daaruit hun prestaties te verbeteren. Al snel werd duidelijk dat deze real-life technieken aanzienlijk invloed hebben op de in-game prestaties. Als afsluiter reden de cursisten hetzelfde circuit met een kwalificatie van 10 minuten en een race van 3 ronden om erachter te komen of de cursisten profijt hadden van de nieuw aangeleerde technieken. Dat bleek zeker het geval te zijn! Geen enkele rijder heeft hierbij de beste rondetijd, ten opzichte van de eerste kwalificatie, zonder verbetering neergezet. Bij sommigen was dit zelfs een verschil van enkele seconden, wat op zo’n kort circuit een bijzonder indrukwekkende prestatie is! Zelfs na meerdere malen op bezoek geweest te zijn op de Hub en deelgenomen te hebben aan de Race Academy Basic wisten alle deelnemers een aanzienlijke verbetering te maken op een circuit dat ze dachten inmiddels volledig te kennen. Zo zie je maar weer dat Sim racing niet onderdoet voor de echte racesport op het gebied van techniek, en het wel degelijk de aandacht verdient om uit te groeien tot volwaardig e-sport.
Wat nu? Wat is nu de logische stap om toch het meeste uit deze sim te halen en een betere rijder te worden? Dát zijn we nu aan het uitdenken en we zijn volop bezig met het ontwikkelen om in de nabije toekomst met een vervolg op de Race Academy te komen. De ideeën zijn er, maar nog niet uitgewerkt. Het enige wat we nu weten is dat het de Race Academy Expert zal gaan heten!”
Schrijver: Joël Koman